Poświąteczny niezbędnik: Jak pozbyć się poczucia sytości?

Wiele z nas, w Święta przyzwoliło sobie na „dietetyczną dyspensę”. Przyjęłyśmy zbyt wiele smakołyków, co skończyło się przykrymi następstwami. Nie jest to dla nas zapewne nic nowego. Świąteczne przejedzenie bywa nieodłącznym elementem rodzinnych uroczystości. Same, co roku – zachęcamy do przygotowywania i zajadania się przepysznymi, świątecznymi daniami. Stawiamy jednak na zdrowe składniki, rozsądne dawki i kilka prostych trików, które sprawią, że od początku do końca roku, nie tylko od Święta – towarzyszyło nam będzie, dobre samopoczucie! Dziś, mamy dla Was kilka niezbędnych wskazówek!

Porcje małe i duże



Zasiadając do świątecznej kolacji czy obiadu zastanów się przez chwilę, jaką porcję zjadasz zazwyczaj na podobny posiłek? Dwie, cztery kromki pieczywa? Trzy ziemniaki?

Ciężko uwierzyć, ale podczas świątecznego posiłku zjadamy nawet 5 razy więcej niż zazwyczaj – tyle, ile przez cały dzień! Tak duża ilość jedzenia zalega w przewodzie pokarmowym znacznie dłużej, powodując liczne dolegliwości trawienne, nie wspominając nawet o uporczywym uczuciu ciężkości, senności oraz nadmiarze niespożytkowanej energii, którą dostarczamy w podobny sposób do organizmu.

W przerwie świąteczno-noworocznej, postaraj się więc dostosować ilość jedzenia do codziennego jadłospisu. Zgadzamy się z Tobą – Nowy Rok, to idealna okazja do celebracji w towarzystwie wybornych trunków i wyśmienitego jedzenia, uważaj jednak na wielkość porcji.

Dobrym sposobem na „świadome jedzenie”, pozostaje nałożenie na talerz, wszystkiego po trochu – czyniąc to, zobaczysz, jak dużo zamierzasz zjeść.

Odpowiednie napoje

Pamiętaj o tym, że zjadając więcej, powinnaś także więcej wypijać. Odpowiednia ilość płynów przyspieszy proces trawienia i wpłynie na regulację metabolizmu. Dobrze zdecydować się choćby na wodę z cytryną i imbirem lub miętą – taki napój dodatkowo pomoże przywrócić równowagę-kwasowo zasadową. Wiele świątecznych dań zakwasza organizm, co dodatkowo może powodować bóle głowy i gorsze samopoczucie.

Warzywa i owoce

Na świątecznych stołach często brakuje również świeżych warzyw i owoców. Mają wysoką zawartość wody, co dodatkowo sprzyja poprawie nawodnienia i wspiera trawienie. Stanowią także źródło witamin i składników mineralnych, w tym potasu, dzięki czemu wspomagają odkwaszanie organizmu. Owoce mogą być świetnym dodatkiem do świątecznych ciast. Polecamy jabłka, gruszki, pomarańcze oraz mandarynki.

Podczas Świąt, zwróć uwagę na zjadane porcje, pij odpowiednią ilość wody i nie zapomnij o warzywach i owocach! W ten sposób, w 3 prostych krokach unikniesz świątecznego przejedzenia, dzięki czemu wyjątkowe świąteczne dania będą smakować jeszcze lepiej.



Autorki:
Sylwia Górzna
Magda Kopała z EdukacjaŻywieniowaPL
Redaktorki Magazynu KoBBieciarnia.pl
Trwa ładowanie komentarzy...